About Me

COCOONING: onze 9 x snelle tips om heerlijk te slapen!

04/04/2018

Een goede nachtrust is erg belangrijk om een gezonde levenstijl aan te houden. Zonder voldoende slaap ben je sneller moe zijn, functioneer je niet zoals je zou willen, gaat je huid er doffer uitzien en is je focus doorheen de dag een stuk minder. Kan je slaaproutine wel wat verandering gebruiken? Wij geven onze 8 tips om beter te slapen en voor een cozy slaapplek te zorgen.

1. Neem een warme douche of bad

Niets zo zalig als een heerlijke douche of warm bad waarbij je helemaal tot rust komt. Kies een douchegel of badgel uit met een relaxerende geur en geniet!

TIP: Douche of neem je bad in de avond in plaats van in de ochtend. Het warme water ontspannen de spieren en de geest. Jap, wij plannen onze douche standaard ‘s avonds in!

2. Kies de juiste Pyjama

Eentje waar je je helemaal comfortabel in voelt: geen te dunnen spannende bandjes, geen te spannende mouwen, eentje waar je je helemaal jezelf in voelt. Met andere woorden: laat je lichaam ademen tijdens je schoonheidsslaapje.

Mylène Nachthemd – € 45 

“Dit geruite slaaphemd  is helemaal m’n ding! Ik was al enorm fan van luchtige nachtkleedjes, maar een hemd om in te slapen had ik nog niet. Hij zit zo zalig! Een zachte stof, heerlijk ruim en bovendien ziet het er gewoon zo leuk uit!” – Helena

Mylène Essentials Pyjama – T-shirt €29,75 + broek € 32,00

“Ik ben gek van de traditionele pyjama: broekje en bovenstuk. Deze pyjamabroek van Mylène is mijn favoriet tot nu toe. Deze heeft een hoge band aan de buik waardoor de pyjama goed opblijft en dit zonder te spannen. De shirt is subtiel sexy met een diepe insnede. Ja, iemand is hier helemaal in haar nopjes #happypyjamagirl” – Nele

3. Drink een kopje thee

Net zoals een warme douche is er niets leuker dan een lekker tasje thee eer je onder de wol kruipt. Kies dan wel voor een thee zonder theïne (dit heeft hetzelfde effect als cafeïne). Ga bijvoorbeeld voor een kruidenthee zoals kamille- of muntthee. Vermijdt dan ook zeker koffie: een zware boosdoener voor een goede slaap. #koffieisabitch (Wij drinken beide gelukkig geen koffie, fieuwtie)

4. Gebruik een bed spray

Wij ontdekten onlangs de ‘pillow spray‘. Pillow spray? Inderdaad, spray voor op je hoofdkussen(s): een middeltje om je slaapkwaliteit te verbeteren. De nieuwe bedsprays van Mylène zijn daar een heel mooi voorbeeld van. Je sprayt één of twee keer op je kussen waar je op gaat slapen en verspreid een héérlijke zachte geur.

‘De spray gaat natuurlijk geen wonderen verzetten voor een slechte slaper zoals ikzelf, maar ik merk wel dat ik door het sprayen van de geur mijn focus verleg naar het slapen gaan en kan zo de overschakeling beter maken. Ik ga dus in mijn bed liggen met een erg aangenaam gevoel en ontspan me dan ook sneller. Geslaagd dus!’ – Nele

“Eén of twee keer sprayen op mijn kussen: het is een vast avondritueel geworden! Het is zo heerlijk om met een lekkere geur in slaap te vallen. Helemaal wegdromen dus. Ik ben fan!” – Helena

5. Zet rustige muziek op voor het slapen

Door te luisteren naar rustige muziek voor het slapengaan krijg je totale focus op de muziek en kan je even afdwalen van je dagelijkse bekommernissen en voor je het weet lig je te pitten. Zorg wel dat het geen té ritmische muziek is, waar je net meer energie van krijgt, want het is niet de bedoeling dat we er een ‘bedfuif’ van maken! #guilty

6. Lezen voor het slapen gaan

Een smartphone vermijdt je beter in de slaapkamer, maar een boek mag dan weer wel! Lezen zou ervoor zorgen dat je minder gestresst bent omdat een goed boek je gedacht helpt te verzetten. Als je routine maakt van deze gewoonte, gaat ons brein ‘het lezen van een boek’ koppelen aan slapen, waardoor je sneller in slaapt valt.

7. Zorg voor een donkere kamer

Een donkere slaapplek zorgt voor een betere rust. Door te veel licht krijgen onze hersenen een seintje dat ze melatonine moeten aanmaken, wat zorgt voor meer energie. Probeer dus voordat je naar bed gaat de lichten al te dimmen. Geen mogelijkheid om je kamer extra donker te maken? Wij zijn fan van het slaapmasker. Je kan kiezen tussen de gekste maskers!  Dus neem even alle visuele prikkels weg en ga rustig indommelen.

8. Leg je smartphone en laptop aan de kant

Het blauwe kunstmatige licht is echt een boosdoener om rustig in slaap te vallen. Het licht laat onze hersenen denken dat het dag is waardoor ons bioritme helemaal in de soep gedraaid wordt. Zélfs de zogenaamde ‘nachtstand’ op je smartphone. Eentje waar we onszelf nog maar al te vaak op betrappen. #ookguilty

9. Maak je bed een aangename plek om heerlijk te cocoonen,

door zachte (decoratie) kussens waar je heerlijk in kan ploffen.

  • Kies voor het juiste beddengoed (wist-je-dat: licht gekleurde lakens zouden zorgen voor een betere nachtrust dan donkere lakens!) en zorg dat er verder niets op je bed ligt wat je nachtrust zou kunnen verstoren (leg die smartphone dus niet naast je kussen, of val niet in slaap met je tablet in de hand!)
  • Leg een plaid in de buurt of op je bed, zodat je voor extra warmte kan zorgen als het nodig is. #geenkoudevoeten. Ook heel leuk om steeds te kunnen wisselen van plaid zodat je je bed steeds kan opleuken met een andere stijl.
  • Teddy time: als je geen hubby hebt of als je nog steeds gek ben op je teddybeer, geef die dan zeker een plaatsje in je bed! Ja dit is een uitzondering ;-).

 

Slaapwel!

xoxo

Helena & Nele

 

Share:
Previous Post Next Post

Lees ook

Laat hier een reactie achter